vrijdag 23 januari 2009

Ding 22

Bibliotheek 2.0
Iedereen die het bibliotheekwezen van nabij volgt, is er van overtuigd dat de bibliotheek van morgen (of over vijf of tien jaar) er totaal anders uit zal zien dan de bibliotheek van vandaag. En dat geldt ook voor het werken in de bibliotheek.

Citaatje overgenomen uit de inleiding bij Ding 22. Een waarheid als een koe. En dan kan je er nog aan toevoegen dat de bibliotheek van vandaag er alweer totaal anders uitziet dan de bibliotheek van gisteren en zeker dan die van eergisteren en alle dagen daarvoor. Ontwikkeling en meegaan in de ontwikkeling is dus waar het om gaat. En of dat nou fysiek of digitaal is maakt dan eigenlijk niet eens zo veel uit, het is allebei ontzettend belangrijk. Want als biblioteek zal je toch naar je klant moeten kijken en inspringen op de behoefte van die klant. En gelukkig bestaat "de klant" niet. De een zoekt het digitaal en de ander komt toch het allerliefst in de bibliotheek en wil dan ook nog heel graag iemand spreken. Daar heb je het maar mee te doen en dat maakt het werken in de bibliotheek nou juist zo spannend en inspirerend. Maar dan moet je zelf wel op de hoogte zijn van alle mogelijkheden die er zijn, ook op virtueel gebied en steeds overwegen hoe je dat aan de klant kan presenteren.

Als je de vraag of de bibliotheek wel 2.0 is afmeet aan trefwoorden als samenwerkend, publieksvriendelijk en gastvrij, denk ik dat Bibliotheek Hilversum dat predicaat best al verdiende voordat we ons zo verdiepten in web 2.0 en ik vind dat we daar in de afgelopen jaren, maanden en weken ook heel wat slagen in gemaakt hebben. Nu we de mensen willen spreken over de laatste veranderingen, horen we ook een heleboel positieve reacties. Een compliment aan de mensen die hier zo hard aan gewerkt en getrokken hebben is dus zeker op zijn plaats. Ze weten zelf wel wie dat zijn. En ja, het was misschien wel een beetje link maar tijdens het gesprek dat de meneer van de certificering met Karin en mij had over de klantenservice, kon ik het toch niet laten om te vermelden dat ik hier nu ruim 32 jaar werk (ja sorry, dat had natuurlijk helemaal verkeerd kunnen uitpakken: zo'n uitgedroogde bibliotheekmedewerkster die nergens anders meer terecht kan en wat zegt dat dan over die bibliotheek waar ze maar niet van haar afkomen) en dat ik juist de laatste paar jaar zoveel positieve veranderingen ervaar.
En dat het nu weer gelukt is om toch bijna alle medewerkers in te voeren in web 2.0 en ze daar ook nog enthousiast voor te krijgen........... we komen er wel met z'n allen! Gelukkig maar, want zonder web 2.0 of alle webben daarna gaan we het niet redden in deze wereld van digitale mogelijkheden, uitdagingen en kansen.

1 opmerking:

Unknown zei

Je hebt helemaal gelijk dat er niet één soort klant bestaat. Dit maakt het soms erg lastig maar aan de andere kant ook weer heel erg leuk. Zoveel meningen, vragen, smaken, eisen en probeer daar maar eens aan te voldoen! Maar zoals je al zegt, op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen, en je in te leven in deze verscheidenheid aan klanten brengt je al aardig ver!